Wednesday 11 July 2018

KATA KERJA (Al-afa'l ) Siri 1

Anda sudah pelajari tentang kata kerja kan... cuba beritahu ustazah, berapa jenis kata kerja yang ada dalam Bahasa Arab?

Kata kerja dalam bahasa Arab lazim disebut dengan istilah fi'il. Dan menurut waktu kejadiannya, fi'il sendiri dikelompokkan ke dalam tiga jenis; fi'il maadhi, fi'il Mudhori' dan Fi'il Amri. Adapun penjelasannya adalah sebagai berikut:


  1. Fi'il Maadhi adalah kata-kata bahasa Arab yang menunjukkan pekerjaan yang dilakukan di masa yang lampau seperti فعل (telah berbuat ) أكل (telah makan) dll. 
  2. Fi'ilMudhori' adalah kata-kata bahasa Arab yang menunjukkan pekerjaan yang dilakukan di masa sekarang atau yang akan datang seperti يفعل (sedang berbuat ) أكلي (sedang makan) dll.
  3. Fi'il Amri adalah kata-kata bahasa Arab yang digunakan untuk memerintah/meminta seseorang untuk melakkan pekerjaan di masa yang akan datang seperti أفعل (kerjakanlah) كل (makanlah)










No comments:

Post a Comment

القوالب اللغوية (al-qawalib lughawiyyah)

setelah kalian mengetahui dan memahami perkara-perkara asas di dalam Bahasa Arab yang terdiri dari kata nama, kata kerja dan huruf, kita bo...